Аналитичарите сметаат дека властите на Босна и Херцеговина и Федерацијата БиХ, како и меѓународните воени сили, мора да го интензивираат своето присуство и активности во Унско-санскиот кантон за да се спречи меѓубошњачкиот (вооружен) конфликт. Округот Брчко е невралгична точка за конфликти во БиХ
АНИС БАЈРАКТАРЕВИЌ
Во единствената административна единица на локалната самоуправа под суверенитет на Босна и Херцеговина, демилитаризираната област на округот Брчко, забележани се безбедносни закани, поврзани со непочитување на член 7 од Статутот на округот Брчко на БиХ, Член 1 и член 77 од Статутот на округот Брчко на БиХ.точка 13. Конечни арбитражни одлуки за округот Брчко на БиХ, поточно анекс од 18 август 1999 г. За ова бил информиран и окружниот супервизор на Брчко, Мајкл Сканлан и претставници на ОХР, а се работи за вкрстување на оклопни возила, возила за специјална намена и полицајци на Министерството за внатрешни работи на Република Српска (МУПРС) вооружени со долги цевки и муниција без претходно најави на премин.Округ. Евидентирани се непријавени преноси на оружје низ округот, нелегално вооружување на граѓани и присуство на паравоени единици.
Супервизорот Сканлан е задолжен и за воениот аспект на спроведувањето на Конечната арбитражна одлука, а не реагираше со смена на окружниот полициски началник Горан Пишиќ, кој исто така го прикри воениот транспорт и вооружувањето на Србите во Брчко. Евидентирани се и пропустите на градоначалникот на округот Брчко, Есед Кадриќ, кој направи голем број пропусти поради чинот на непостапување, а еден од нив е зошто не го разреши началникот на полицијата Писиќ.
Надзорникот Сканлан испраќа извештаи за ситуацијата во округот Брчко, кои се неверодостојни и не ја одразуваат реалната ситуација, со што се спречува пристигнувањето и распоредувањето на американските воени сили како форма на превентивна акција за спречување вооружен конфликт. Исто така, изјавите на градоначалникот Кадриќ испраќаат лажна слика за задоволителната безбедносна состојба во областа Брчко, која стана најневралгичната точка за почетокот на вооружените конфликти во Босна и Херцеговина. Законите и одлуките на сите окружни власти мора да бидат во согласност со важечките закони и одлуките на институциите на Босна и Херцеговина. Според тоа, супервизорот Сканлан е одговорен што дозволил да се слави неуставниот Ден на Република Српска во округот или што не ги преземал соодветните мерки што му се на располагање како надзорник.
Ваквите инциденти и практики мора да се прекинат и одговорните да бидат санкционирани. Протоколот за префрлање на воени и полициски формации и сили над демилитаризираната територија на Округот не се применува, односно не се почитува Конечната арбитражна одлука за округот Брчко на БиХ и неговите анекси.
Аналитичарите предупредуваат дека Република Српска има намера да испрати лесна полициска бригада со околу 1.000 специјалци во округот Брчко во БиХ, што херметички би ја затворило територијата и би овозможило воспоставување заштитен коридор меѓу источниот и западниот дел на Република Српска. Супервизорот Сканлан делува како лобист на Милорад Додик и СНСД и неопходно е да се воведе надзор над работата на самиот надзорник Сканлан. Наместо да го смени началникот на окружната полиција Горан Пишиќ, „надзорникот Сканлан ја пофали работата на Окружната полиција во изминатите неколку месеци како пример за професионализам и посветеност да и служи на заедницата, што треба да го имитираат сите службеници во областа“.
Елиминација на САД и нивното влијание во решавањето на ситуацијата во БиХ
Српскиот член на Претседателството на БиХ Милорад Додик изјави: „Судбината на БиХ е во дијалогот на домашните политичари во плејадата Ердоган, Вучиќ и Милановиќ“. Ова вклучува неизговорено дополнување на изјавата „во соработка со Русија“. Додик ја поддржа иницијативата на турскиот и српскиот претседател Реџеп Таип Ердоган и Александар Вучиќ, која претходно ја претстави хрватскиот претседател Зоран Милановиќ, да посредуваат во договорот за решавање на актуелната ситуација во БиХ меѓу Бошњаците, Србите и Хрватите. Додик смета дека туѓото мешање во настаните во БиХ нема да донесе ништо добро.
Аналитичарите сметаат дека иницијативата за решавање на ситуацијата во Босна и Херцеговина во Србија, Хрватска и Турција во соработка со Русија е обид да се елиминира американското влијание како клучна земја за мир и стабилност во Босна и Херцеговина и во регионот. Тоа е перфиден обид за институционално воведување на Русија и Турција во Босна и Херцеговина и во регионот. Турција е членка на Советот за имплементација на мирот (ССМ) и треба да ги координира своите активности со членовите на ССМ. Без таа координација, Турција ризикува да биде вовлечена во многу опасни акции на прекројување на границите на Балканот. Намерите на иницијативата веднаш беа спречени, но стратешка грешка направи претседателот на Партијата за демократска акција (СДА) Бакир Изетбеговиќ, кој неодамна се сретна со хрватскиот премиер Андреј Пленковиќ (ХДЗ) за да го легитимира како актер во БиХ.
Што би се случило доколку Босна и Херцеговина се вклучи во решавањето на прашањето за донесување на изборниот закон во Хрватска, исто како што Хрватска активно се вклучи во донесувањето на изборниот закон во БиХ и ја алармира ЕУ и меѓународната заедница за ова типично внатрешно прашање на БиХ.
Разузнавачката операција „Кула“ беше разоткриена и откриено кој стои зад неа. Унгарскиот премиер Виктор Орбан не ја откажа најавената посета на Босна и Херцеговина поради пандемијата на корона вирусот, туку поради обелоденувањето на разузнавачката операција „Кула“ и нејзината улога во неа, како и поради фактот што Меѓународниот кривичен суд (МКС) отвори случај за БиХ, сите оние чии акции поттикнуваат можен вооружен конфликт во БиХ и, следствено, нови страдања. МКС испрати јасно предупредување до сите оние кои работат на разбивање на БиХ, од објавување на разни „нон-пејперс“ и поттикнување вооружени конфликти, дека може да се соочат со судбината на Слободан Милошевиќ, Радован Караџиќ, Ратко Младиќ и други кои се кривично гонети и осуден на Меѓународниот кривичен трибунал за поранешна Југославија во Хаг (МКТЈ). Обвинителството на БиХ е должно да покрене постапка по службена должност против домашни и странски функционери кои работат на разбивање на Босна и Херцеговина и чии постапки поттикнуваат вооружен конфликт и го загрозуваат мирот и стабилноста, односно постапуваат неуставно и незаконски.
Аналитичарите предупредуваат на тешката безбедносно-политичка ситуација во Босна и Херцеговина и на фактот дека клучните безбедносни закани за Босна и Херцеговина не доаѓаат само од Русија туку и од земјите членки на ЕУ и НАТО како Хрватска, Унгарија, Словенија, Полска и некои други земји. Овие факти се сериозно прашање за раководството на ЕУ и НАТО за улогата на нејзините членки во поттикнувањето на војната во БиХ. Фактот дека ситуацијата во Европа е сложена и испреплетена со полицентрични интереси и центри на моќ значи дека евентуалната војна во БиХ не би била локален или регионален конфликт, туку би влијаела на поголемиот дел од Европа. Историјата е учител на животот и не смее да се заборави дека Првата светска војна штотуку започна во главниот град на БиХ, Сараево. Ако не се прекине деструктивната акција, Босна и Херцеговина брзо се движи од „нон-пејпер“ во „лазечка војна“ и секој во тој синџир, доколку се утврди нивната одговорност, може да биде санкциониран. Босна и Херцеговина немаше да биде доведена во сегашната ситуација доколку правосудните институции реагираа навремено и соодветно против сите оние кои го прекршуваат уставот и законите и го загрозуваат мирот и стабилноста во таа земја.
(Крај – Љубљана / Брисел / Вашингтон, 23 јануари 2022 година)