Бугарија е во длабока политичка криза. Од јули 2020 година, во земјата се одржуваат масовни демонстрации против криминал, корупција, олигарси и влада.
Меѓународниот институт ИФИМЕС објави анализа „Бугарија 2020: Бугарија ги извезува своите проблеми во Северна Македонија“ на 28 септември 2020 година, (врска: https://www.ifimes.org/ba/9905.) Извештајот ќе го објавиме во две продолженија
Покрај политичката димензија, актуелната криза во Бугарија има социо-економски, елементи на рецесија, финансиска нестабилност, висок криминал и корупција, криза на политичка застапеност и постојниот политички систем и институционална неефикасност преку заробување на државните институции од страна на владејачкиот режим.
Секоја година, Проектот за светска правда [2] (WJP) го објавува Индексот на владеењето на правото, кој се смета за водечки извор во светот на сигурни, независни податоци за владеењето на правото, кој ги рангира земјите во однос на владеењето на правото.
ВЛАДЕЕЊЕ НА ПРАВОТО Државите со силни и независни судии постигнуваат високи резултати; за разлика од нив, државите со корумпирани судии се рангирани на ниско ниво на скалата. Вклучувањето на Бугарија, како членка на ЕУ и НАТО, според неодамна објавениот индекс за 2020 година, е загрижувачко: од 128 земји, Бугарија е рангирана на 53-то место според владеењето на правото; на 53-то место во врска со спроведувањето на регулативите; на 91-то место во врска со ограничувањето на владините овластувања; 71-ва според корупција и 61-ва според непристрасна кривична правда.
Бугарија е најсиромашна земја во ЕУ и е на прво место по воени трошоци. Помеѓу 2018 и 2019 година, Бугарија ги зголеми трошоците за одбрана за 127%.
Во основа, Бугарија незаслужено стана членка на ЕУ во 2007 година и на НАТО во 2004 година, благодарение на американската интервенција и притисокот врз ЕУ, додека бугарските политички структури никогаш не ги сфатија сериозно членството во ЕУ и НАТО и веднаш започнаа со „грабежи“. ЕУ-фондови, кои веќе беа наменети за Бугарија. Покрај веќе постоечката традиционална политичко-мафијашка структура во Бугарија, нивните активности се надградени со „грабеж“ на фондовите на ЕУ преку создавање на т.н. Бугарска мафија на ЕУ. ЕУ не посвети доволно внимание и контрола на (погрешното) користење на фондовите на ЕУ во Бугарија, како што дозволуваше со децении, Грција да ја ограби ЕУ и да испраќа извештаи за „фризури“ до Брисел. Пандемијата „Ковид-19“ дополнително ја комплицираше постојната криза и ги покажа сите аномалии на сегашната влада, бидејќи владата функционира како режим и не беше подготвена да се соочи со сериозни софистицирани закани како што е пандемијата „Ковид-19“.
ЗЛОУПОТРЕБА НА ПРИЈАТЕЛСТВОТО НА БОРИСОВ СО МЕРКЕЛ
Премиерот на Бугарија Бојко Борисов (ГЕРБ – Граѓани за европски развој на Бугарија) користеше во рамките на Европската народна партија (ЕПП) за градење посилни односи со германската канцеларка Ангела Меркел (ЦДУ) и злоупотреба на тој однос, бидејќи, јавноста има перцепција дека тој и неговите политички (криминално-мафијашки) активности се лично на канцеларката Меркел. Борисов отворено изјави дека неговата партија е создадена со финансиска и советодавна поддршка на германските десни фондации.
Редовни парламентарни избори ќе се одржат во Бугарија во март 2021 година, на кои ќе бидат избрани 240 членови на Националното собрание според пропорционалниот систем на затворени листи. Вкупниот број на изборни единици е 31, од кои, во зависност од големината на изборната единица, се избираат 4 до 16 пратеници. На претходните избори во Бугарија има сериозни знаци на манипулација со изборниот список, изборна измама, масовно купување гласови, присилно гласање на вработени во (јавни) компании и јавна администрација, протоколи за гласање беа заменети, гласачките ливчиња беа прогласени за неважечки итн. Најпознатата изборна измама „лиценцирана“ во Бугарија е т.н. Бугарски воз.
СОФИСКИ САМИТ На политичката сцена, имаме жесток конфликт меѓу премиерот Борисов и бугарскиот претседател Румен Радев и конфронтација помеѓу две водечки партии, владејачката конзервативна ГЕРБ и опозициската Бугарска социјалистичка партија (БСП), кои го поддржаа претседателот Радев на претседателските избори. Претседателот Радев рече дека „мафијата“ ја контролира владата на Борисов и политизираното судство во земјата.
Бугарија не беше подготвена за Ковид-19 и тоа дополнително го демонстрираше карактерот на режимот, кој не е подготвен да се соочи со софистицирани закани како што е пандемијата Ковид-19.
Во такви околности, бугарските власти почнуваат да ги извезуваат своите бројни домашни политички проблеми во соседна Северна Македонија, иако тие го потпишаа Договорот за добрососедство и стратешко партнерство во 2017 година. Бугарија неодамна испрати меморандум до членките на ЕУ официјално под наслов „Меморандум што ги објаснува односите меѓу Бугарија и Република Северна Македонија во контекст на процесот на проширување и асоцијација и стабилизација“, во кој се бара ЕУ да го направи Договорот за соседство дел од рамката за преговори со Северна Македонија. Бугарија ги предизвикува и македонскиот јазик и македонскиот национален идентитет.
Причината е историски и идентитетски прашања, кои ги доведуваат во прашање македонската држава, Македонците како народ и македонскиот јазик, заканувајќи се дека ќе стават вето на почетокот на преговорите меѓу Северна Македонија и ЕУ, односно ќе ја спречат првата меѓувладина конференција ЕУ-Северна Македонија закажана за декември 2020 година
Аналитичарите сметаат дека ЕУ, пред се Германија и канцеларката Ангела Меркел, која во моментов е претседател на ЕУ и САД, мора да го запрат пристапот на Бугарија кон „опстанокот“ над Северна Македонија и Македонците како народ со свој македонски идентитет и јазик, бидејќи секоја ескалација на тензиите може да доведе до конфликт и производство. нови кризи, кои не им се потребни на никој на Балканот и на ЕУ, освен оние политичари и политичари кои мислат дека преку конфронтации и кризно производство можат да останат или да дојдат на власт.
Авторитарниот модел на водење на земјата, симболизиран 10 години од бугарскиот премиер Бојко Борисов, е пречка за просперитетот на земјата. Бојко Борисов се обиде да го одложи решавањето на политичката криза до претседателските избори во САД, надевајќи се дека американскиот претседател Доналд Трамп ќе добие втор претседателски мандат, така што геополитиката ќе се претвори во негова корист. Веројатно, надежите на Борис ќе бидат изгаснати и ќе доведат до крајот на ерата на Бојко Борисов и до радикални политички промени во таа земја.
(продолжува).