Познатиот грчки композитор, автор на „Огнените кочии“ и „Блејд ранер“,, почина на 79-годишна возраст како последица од прележаната корона. За темата од филмот„Огнените кочии“ тој освои Оскар
БЕН БОМОНТ- ТОМАС
Вангелис, грчкиот композитор и музичар, чие дело донесе огромна драма во филмските саундтракови, вклучувајќи ги Блејд Ранер и Огнените кочии, почина на 79-годишна возраст. Неговите претставници рекоа дека тој починал во болница во Франција, каде што се лекувал во постковид фаза.
Роден како Евангелос Одисеј Папатанасиу во 1943 година, Вангелис доби Оскар за неговата саундтрак „Огнени кочии“ од 1981 година. Неговиот возбудлив мотив за пијано стана светски познат и стигна до број 1 на американските топ листи, како и придружниот саундтрак албум.
Главно самоук во музиката, Вангелис израснал во Атина и го формирал својот прв бенд во 1963 година, наречен Форминкс, свирејќи ја поп-музиката од тоа време: рокенрол теми, извонредни балади и насловни верзии на Битлси, а Вангелис обезбедувал линии со оргули.
Членовите на бендот се разделија во 1966 година, а Вангелис стана најмуван композитор и продуцент, работејќи за други музичари и придонесувајќи за успехот на грчки филмови. Две години подоцна, тој тргна во Париз за да ја продолжи својата кариера, каде го формираше прог-рок квартетот Aphrodite’s Child (Афродитини деца) со грчките иселеници, вклучувајќи го и Демис Русос. Нивниот сингл „Дожд и солзи“ беше хит низ Европа, на врвот на француските, белгиските и италијанските топ листи и стигна до Топ 30 во Велика Британија.
Откако се разделија – Вангелис сметаше дека светот на комерцијалниот поп е „многу здодевен“ – тој се врати на снимањето филмови и ТВ. Одбивајќи ја поканата да го замени Рик Вејкмен на клавијатури во Yes, тој се пресели во Лондон и потпиша соло договор со RCA Records: неговите ЛП-а Heaven and Hell (1975) и Albedo 0.39 (1976) стигнаа до Топ 40 во Велика Британија, а првиот беше искористена за саундтрак на популарната ТВ серија Космос на Карл Саган. Врската со Yes конечно беше завршена подоцна во деценијата, кога тој се здружи со Џон Андерсон од бендот за дуото Џон и Вангелис, чиј деби албум стана Топ 5.
Вангелис ја продолжи својата филмска работа во текот на 1970-тите, но токму во 80-тите ова ги достигна своите комерцијални височини. „Огнените кочии“ станаа неразделни од безвременската тема на Вангелис, а музиката стана синоним за забавени спортски монтажи. „Мојата музика не се обидува да предизвика емоции како радост, љубов или болка кај публиката. Тоа оди само со сликата, бидејќи јас работам во моментот“, објасни тој подоцна.
Неговиот резултат до Блејд Ранер е подеднакво прославен за неговото повикување на злобната идна верзија на Лос Анџелес, каде што роботите и луѓето живеат незгодно еден до друг, преку употреба на долги, злобни синтетички ноти; саксофоните и бујните амбиентални пасуси ги подобруваат романтичните и потресни моменти на филмот. „Се покажа дека е многу пророчки филм – сега живееме во еден вид свет налик на Блејд Ранер“, рече тој во 2005 година.
Подоцна во деценијата тој ја поддржа политичката драма на Коста-Гаврас, добитник на Златна палма, Missing, со Џек Лемон во главната улога; драмата „Баунти“ на Мел Гибсон и Ентони Хопкинс и „Франческо“ со Мики Рурк во главната улога. Повторно соработуваше со режисерот на Блејд Ранер, Ридли Скот, на филмот од 1992 година – „1492: Освојување на рајот“, потоа, во текот на 90-тите години, како композитор за „Горчливата месечина“ на Роман Полански и документарните филмови на Жак Кусто. Да не заборавиме некои секвенци од музиката за класичниот еп „Александар“ на Оливер Стоун од 2004 година.
Неговата последна композиција беше за Ел Греко, грчки биографски филм за ренесансниот сликар од 2007 година. Грчкиот уметник, кој се пресели во Шпанија и таму го стекнал својот прекар, многу му се допаѓал на Вангелис, кој компонирал албуми во 1995 и 1998 година кои биле инспирирани и именувани по него.
Континуирано славен поради неговата евокативна тема од „Огнени кочии“, Вангелис, исто така, беше нарачан од спортските тела да ги следи главните настани, вклучувајќи ги Олимписките игри во 2000 година во Сиднеј, Светскиот куп во Јапонија и Јужна Кореја во 2002 година и Олимпијадата во Атина во 2004 година. Напишал и балетски партитури и музика за сценски продукции на Медеја, Бура и други драми.
Соло изданијата останаа стабилни заедно со неговата нарачана работа и повремено вклучуваа соработки со вокали како Пол Јанг.
Фасцинацијата од вселената најде одглас во „Розета“ од 2016 година, посветена на истоимената вселенска сонда, а НАСА го назначи неговото дело Mythodea од 1993 година (за кое тврдеше дека го напишал за еден час) како официјална музика на мисијата Марс Одисеја од 2001 година. .
Меѓу оние кои му оддадоа почит на Вангелис беше и грчкиот премиер Киријакос Мицотакис, кој го поздрави како „пионер на електронскиот звук“.