Бродови натоварени со LNG буквално пловат покрај брегот на Европа… ‘Јасно е како ден дека ова е голема приказна. Бродовите со нлг се веќе пред европските брегови, но товарот се уште не е истоварен
Европа се обидува да се ослободи од зависноста од рускиот гас што се испорачува преку цевководи и се сврте кон увоз на течен гас. Бродовите се пред брегот на Стариот континент, но и пазарот има своја причина, објаснуваат аналитичарите за Би-Би-Си.
Западот воведе опсежни санкции кон Русија поради нејзината инвазија на Украина, а Москва одговори со декрет за плаќања во рубљи и намалени пратки во текот на летото.
По проблемот со поправката на турбината за испорака на руски гас преку гасоводот Северен тек 1, долгорочно завршија експлозиите во Балтичкото Море, кои европските земји ги припишуваа на саботажа. Русија не е вклучена во истрагата, а виновникот се уште не е познат.
Цените на бензинот нагло пораснаа, а Европа го засили увозот на течен гас за да обезбеди снабдување во текот на зимата. Бродовите со ЛНГ се веќе пред европските брегови, но товарот се уште не е истоварен.
„Бројот на бродови пред пристаништата се зголемува за околу пет до шест недели, би рекол“, вели Аугустин Прате од Кајрос, кој ги следи заедно со своите колеги користејќи сигнали од системот за автоматска идентификација (AIS), за Би-Би-Си.
„Јасно е како ден дека тоа е голема приказна“, вели Прате.
Значи, зошто бродовите натоварени со течен природен гас (LNG) моментално стојат покрај брегот на Европа?
Аналитичарот на Wood Mackenzie, Фрејзер Карсон, изброи 268 од нив во водите ширум светот во октомври, што е значително повеќе од годишниот просек од 241 брод.
Од оние кои моментално се на море, 51 брод се во близина на европските брегови.
Европските земји купуваа многу гас во текот на летото за да го наполнат складиштето и да обезбедат покриеност на зимската побарувачка, објаснува Карсон.
Според првичната цел, до 1 ноември нивото на гас во магацините требаше да биде 80 проценти. Целта беше исполнета и надмината далеку пред планираниот рок и најновите податоци покажуваат дека капацитетот за складирање е исполнет 95 проценти.
Увезениот LNG одигра клучна улога во постигнувањето на таа цел во Европа. Но, бидејќи LNG продолжува да пристигнува, побарувачката за капацитет за гасификација останува висока. Нема многу од нив во Европа, делумно затоа што континентот долго време се потпира на гас што доаѓа преку гасоводи од Русија. Затоа бродовите стојат во ред пред терминалите за гасификација. Германија и Холандија инвестираа во нови капацитети и се очекува дел од нив да започнат со работа за неколку месеци.
ПОГОЛЕМА ЗАРАБОТУВАЧКА Истовремено, Европа во моментов троши помалку гас од вообичаено поради невообичаено високите температури за октомври.
На тоа треба да се додаде и пониското ниво на индустриски активности кои се потпираат на гас, забележува ко-основачот на Kayrros, Антоан Халф.
„Производството на цемент и челик во Европа е многу драматично намалено“, објаснува Халф за Би-Би-Си.
Во таква ситуација, цената на течниот гас кај форвард договорите со подолги рокови на испорака е повисока отколку кај договорите со термини за испорака веќе во ноември.
Може да добиете повисока цена за испорака во јануари отколку во ноември“, рече тој.
Дури и да се одложи испораката за само еден месец, до декември, тоа може да значи и до неколку десетици милиони долари поголема заработка по пратка, објаснува уредничката на специјализираното издание Lloyd’s List, Мишел Визе Бокман.
ГЕОПОЛИТИКА Иако купувачите во другите делови на светот би можеле да преземат дел од товарот, Европа би можела да има корист и од вишокот снабдување со LNG што буквално лебди пред нејзините брегови.
Добро е што бродовите чекаат затоа што рационално сакате да имате гас при рака доколку ви треба, објаснуваат некои аналитичари.
Единствениот проблем е што во прашање се огромни суми. Поради треската побарувачка за гас, некои земји веќе платија чудесни суми за да го добијат.
Германија на тој начин потрошила 49,5 милијарди евра за увоз на гас од јануари до август, според пресметките на BBC Reuters. Во истиот период лани нејзиниот увоз чинел 17,1 милијарди евра.
Така функционира пазарот, рече Бокман, додавајќи дека европските земји „се во најдобра позиција во која можат да бидат, со оглед на геополитичката ситуација“. (jutarnji.hr)