Со меморандумот испратен до Брисел, Бугарија сака да го блокира одржувањето на првата меѓувладина конференција меѓу Северна Македонија и ЕУ, односно да се одложи почетокот на преговорите на Македонија со ЕУ.
Во протестите што ги има во Софија и други градови доминира барањето Бугарија да стане нормална европска држава, да се воспостави демократија и да се запре грабежот, криминалот и корупцијата. Главниот слоган на протестот е „Мафија надвор“, што само по себе ја покажува посветеноста на демонстрантите и нивниот главен фокус. Главното политичко барање е оставка и воспоставување преодна влада од страна на претседателот на државата и одржување на транспарентни, фер и праведни избори.
БЕЗ ПРОФИЛ НА БАРРАЊАТА Протестите немаат недвосмислен или јасен политички профил. Тие се поддржани од најголемата опозициска партија БСП (Бугарската социјалистичка партија), но партијата не учествува во нивната организација.
Политиката што ја спроведува владата е крајно популистичка и има за цел да ги ублажи тензиите меѓу населението, но не може да ги реши основните противречности помеѓу економските интереси на водечките деловни елити. Само населението, вклучително и социјалните групи кои имаат одредени придобивки, ги оценуваат овие активности како обиди да се спаси владата и да се преживее со парите на даночните обврзници. Покрај тоа, во контекст на намалените приходи во буџетот, владата троши фискални резерви за овие цели и зема нови надворешни заеми. Се проценува дека ова може да доведе до опции, што ќе влијае на стабилноста на Бугарија.
Аналитичарите сметаат дека две сценарија за одвивање на настаните во Бугарија се реални. Првиот е повлекување на премиерот, истовремено зачувувајќи ја водечката улога на ГЕРБ во нова широка експертска влада во рамките на сегашниот Парламент или формирање слична влада по предвремените парламентарни избори. Борисов покажува подготвеност за ова сценарио.
Расте конфронтациите во самата владејачка партија ГЕРБ и во неа има неколку различни центри на моќ. Овие процеси ќе бидат најточен индикатор за насоките во кои ќе се развива политичката состојба. Второто сценарио е дека ќе има ескалација на протестите, но засега тие не се на ниво и сила, што може да доведе до драстични промени. Исто така, недостасува јасна политичка акција во оваа насока.
Се верува дека сè уште нема јасно идентификувани политички концепти, платформи и стратегии во земјата за надминување на оваа состојба / криза во општеството и водење на земјата. Протестите се очекува да произведат нов политички лидер, како што се случи во многу други земји.
И покрај обвинувањата за значително надворешно влијание врз кризата, засега нема јасни активности од главните геополитички фактори (САД, ЕУ, Русија, Турција) во корист на спротивставените страни. Ова може да се објасни со недостаток на јасна политичка алтернатива на сегашната влада. Од друга страна, не секој има причина да биде незадоволен од Борисов..
Аналитичарите сметаат дека Бојко Борисов се обидува да го одложи решавањето на политичката криза до претседателските избори во САД. Борисов и неговите советници очекуваат Доналд Трамп да добие втор мандат, во надеж дека геополитиката ќе се претвори во нивна корист. Иако тие се на власт повеќе од 10 години, тие очигледно не научија дека САД не се еден човек, туку целиот систем на стратешки американски државни интереси, кој не се менува преку ноќ. Затоа, веројатно ќе остане надеж на Борис, но и крај на ерата на Бојко Борисов, што ќе доведе до радикални политички промени во таа земја.
ИЗВОЗ НА ПРОБЛЕМИТЕ Граѓаните на Бугарија се надеваа на поголема еднаквост и просперитет и им беа дадени многу поголеми нееднаквости во однос на социјалниот статус и приходите, како и уставно загарантираните права како што се бесплатно образование, здравствена заштита и пензиско осигурување. Имаше разбивање на илузии и надежи, кои ја одржуваа нацијата заедно и чекаа.
Во такви околности, властите одлучуваат да ги извезат своите бројни домашни политички проблеми во соседна Северна Македонија. Како причина се наведуваат историските причини и идентитетските прашања.
Иако Република Бугарија и Република Северна Македонија го потпишаа Договорот за пријателство, добрососедство и соработка на 2 август 2017 година, настаните не поминаа според потпишаниот договор и Бугарија започна да ги извезува своите домашни политички проблеми во Северна Македонија.
Врз основа на Договорот, формирана е мешана историска комисија, која има за задача да најде решение за заеднички дел од историјата и заедничка историска фигура, што е „усвоено“ од Македонците и Бугарите.
ГОЦЕ ДЕЛЧЕВ Тоа е историска личност на Гоце Делчев, роден во денешна Грција, но кој во умовите на Македонците претставува национален револуционерен херој, кој ја водеше борбата за ослободување од тогашното османлиско владеење. И Македонците и Бугарите го сметаат за свој национален херој. Кон ова треба да се додаде честиот бугарски предизвик за идентитетот на Македонците како народ и прашањето за постоењето на македонскиот јазик.
Бугарија неодамна поднесе меморандум до членките на ЕУ, официјално насловен како „Меморандум што ги објаснува односите меѓу Бугарија и Република Северна Македонија во контекст на процесот на проширување и асоцијација и стабилизација“, со кој се бара ЕУ да го направи Договорот за соседство дел од рамката за преговори со Северна Македонија. Бугарија ги предизвикува и македонскиот јазик и нација
Со меморандумот испратен до Брисел, Бугарија сака да го блокира одржувањето на првата меѓувладина конференција меѓу Северна Македонија и ЕУ, односно да се одложи почетокот на преговорите на Македонија со ЕУ.
Аналитичарите сметаат дека Бугарија со вакви потези ги извезува своите внатрешни проблеми во Северна Македонија, но во исто време, однесувањето на Бугарија е еден вид тест за самата ЕУ, дали ќе дозволи билатералните прашања меѓу државите да бидат наметнати како клучни за процесот на преговори.
Од историјата се познати бројни примери дека одредени историски личности се „посвоиле“ сами. Можеби најилустративниот пример за споредба на споровите околу историските личности, националниот идентитет и јазикот се Србите и Црногорците, двајца претежно православни народи, како што се Бугарите и Македонците.
Неспорно е дека постои поголема етничка блискост меѓу Србите и Црногорците и дека тие не се оспоруваат за етничката припадност и националниот идентитет – барем не официјално. Историската фигура Петар Втори Петровиќ Њeегош е средновековен владетел и епископ на Црна Гора, кој митолошки е присутен во свеста и на Црногорците и на Србите. Некои го сметаат за Црногорец, други за Србин, а трети за припадник и на обата народи. Кога станува збор за српскиот и црногорскиот јазик, јазичната блискост е далеку поголема од блискоста меѓу бугарскиот и македонскиот јазик и никој не го става во прашање или не го оспорува тоа.
Постојат бројни примери на „присвојување“ на историски личности. Така, некои го сметаат светски познатиот научник Никола Тесла за Србин, други за Хрват, додека има дури и теории дека тој е Влав од Украина.
Аналитичарите велат дека ЕУ и САД мора да го запрат притисокот на Бугарија над Северна Македонија и Македонците како народ со сопствен македонски идентитет и јазик, бидејќи секоја ескалација на тензиите може да доведе до конфликти и нови кризи, што никој не треба на Балканот и на ЕУ, освен тие политики. и политичари, кои сметаат дека преку конфронтации и кризно производство можат да останат или да дојдат на власт. Бугарскиот меморандум упатен до ЕУ мора да стане бесмислен, бидејќи е незамисливо во 21 век државата Бугарија, која е полноправна членка на ЕУ и НАТО, да го оспорува идентитетот и јазикот на соседниот македонски народ.
БЛОКАДА Со меморандумот испратен до Брисел, Бугарија сака да го блокира одржувањето на првата меѓувладина конференција меѓу Северна Македонија и ЕУ, односно да се одложи почетокот на преговорите на Македонија со ЕУ.
Аналитичарите потсетуваат дека Бугарија и Романија станаа членки на ЕУ иако не ги исполнија потребните услови и критериуми за членство во ЕУ. Благодарение на американската интервенција, која традиционално имаше големо влијание врз Европската народна партија (ЕПП), најсилната политичка партија во Европскиот парламент, Бугарија и Романија станаа членки на ЕУ. Сопирањето на потезите на Бугарија би спречило можни идни опструкции од други земји кон земјите кандидати за ЕУ. Бугарија стана членка на ЕУ во 2007 година само благодарение на компромисот и останува под стандардите на ЕУ.