Кампањата Free Our Feeds, поддржана од Mozilla Foundation, работи со Bluesky за заеднички да се погрижат светот на социјалните медиуми да остане динамичен и еластичен – дури и ако тоа значи дека самиот Bluesky ќе се соочи со поголема конкуренција
РИЧАРД НИЕВА
Блускај, ривал на Х, кој забележа неверојатен раст на бројот на корисници по претседателските избори во САД, никогаш не бил наменет само како алтернатива на социјалната платформа некогаш позната како Твитер. Bluesky требаше да ја отвори вратата за нов модел на социјални мрежи воопшто, изграден на технологија со отворен код што им овозможува на корисниците да ги контролираат сопствените податоци и слободно да ги споделуваат на различни сајтови.
Новата кампања, наречена Free Our Feeds, сега сака да и даде вистинска шанса на таа визија. Во понеделник, 13 јануари, организаторите рекоа дека тесно соработуваат со Bluesky за да изградат независна, непрофитна фондација посветена на проширување на употребата на инфраструктурата со отворен код на која е изградена апликацијата. Кампањата беше организирана од неколку организации фокусирани на технологијата од јавен интерес, вклучувајќи ги Better Information Project, Worker Agency и Social Web Foundation.
Идејата е да му се помогне на Bluesky да ја постигне својата првична мисија. Коосновачот на Твитер Џек Дорси го основа во 2019 година како истражувачки проект со цел децентрализација на социјалните медиуми. Компанијата го ангажираше Џеј Грабер како извршен директор за да изгради протокол наречен AT Protocol. Меѓутоа, откако Илон Маск го купи Твитер, нивните големи планови да ја прошират достапноста на протоколот паднаа во вода. Затоа, тимот го искористи за лансирање на Bluesky во 2023 година.
Сега Free Our Feeds сака да создаде еластичен екосистем за други социјални апликации изградени на протоколот AT, кои би можеле да станат конкуренти на Bluesky. Групата сака да собере 4 милиони долари во мали донации за проектот, а нивната поширока цел е да соберат 30 милиони долари во следните три години. Тие пари ќе ги искористат за да основаат фондација и да изградат други социјални услуги врз основа на протоколот АТ. Ова може да изгледа чудно, бидејќи таа можеше да се натпреварува со Блускај. Сепак, целта е да се осигура дека протоколот ќе остане независен, дури и во случај Bluesky да подлегне на корпоративната алчност или притисоците од интересите на инвеститорите. Идејата е дека корисниците имаат каде да одат ако Bluesky го исклучи пристапот до податоци или му се случи она што се случи со Twitter (сега X) кога беше купен од Маск.
Кампањата Free Our Feeds, поддржана од Mozilla Foundation, работи со Bluesky за заеднички да се погрижи светот на социјалните медиуми да остане динамичен и еластичен – дури и ако тоа значи дека самиот Bluesky ќе се соочи со поголема конкуренција.
Блуски, ривал на Х, кој забележа неверојатен раст на бројот на корисници по претседателските избори во САД, никогаш не бил наменет само како алтернатива на социјалната платформа некогаш позната како Твитер. Bluesky требаше да ја отвори вратата за нов модел на социјални мрежи воопшто, изграден на технологија со отворен код што им овозможува на корисниците да ги контролираат сопствените податоци и слободно да ги споделуваат на различни сајтови.
Организаторите на кампањата собраа тим од надзорници кои ќе носат одлуки за основање на фондацијата, како што е ангажирање извршен директор и користење на собраните пари. Овие членови, наречени „чувари“, ги вклучуваат извршните директори на Фондацијата Мозила, Марк Сурман и Набиха Сајхед, основачот на Авааз, Ели Парисер и извршниот директор на Фондацијата Социјална веб, Мелори Кнодел. Групата објави отворено писмо во понеделникот потпишано од сите оние кои го поддржуваат проектот, вклучително и основачот на Википедија Џими Велс, актерот Марк Руфало и авторката на Добата на надзорниот капитализам Шошана Зубоф.
Долгорочната цел е да се осигура дека иднината на социјалните мрежи е отпорна на обидите за контрола од страна на милијардерите. Купувањето на Твитер од страна на Маск предизвика масовен егзодус на корисници, бојкот на огласувачите и колапс на практиките за безбедност и умереност. Сопствениците на корпорации како Маск или Марк Цукерберг (Мет) имаат премногу моќ и имаат огромно влијание врз платформите, вели Сурман од Мозила за Форбс.
„Во моментов, навистина сè зависи од каприците на поединците кои одлучуваат како изгледа светот на социјалните медиуми во кој живееме“, рече тој, опишувајќи ја фондацијата како „бунтовнички сојуз“ кој ќе се бори против гигантите како Х и Мета.
Мета само минатата недела многу сликовито го илустрираше ова огромно влијание. Цукерберг ненадејно објави дека компанијата ќе ја прекине својата програма за проверка на факти за Фејсбук и Инстаграм (што беше прилично изненадување за организациите за проверка на факти) и наместо тоа ќе се потпре на „белешките на заедницата“ каде што самите корисници ја следат содржината. Објавите на X исто така се модерирани на сличен начин. Овој потег наиде на тешки критики од оние кои го протолкуваа како додворување кон новоизбраниот американски претседател Доналд Трамп. Трамп со години се жали на наводната „цензура“ на конзервативните ставови, а минатата година се закани дека ќе го испрати Цукерберг во затвор.
Од претседателските избори на кои победи Трамп, Блускај забележа огромен раст. Корисничката база е речиси двојно зголемена на 25 милиони од октомври, кога платформата имаше 13 корисници. Сепак, тоа е сè уште мала бројка во споредба со три милијарди корисници на Facebook и стотици милиони корисници на X (компанијата повеќе не известува за броеви на корисници во јавноста откако Маск ја купи). Голем број влијателни корисници на X, како милијардерот Марк Кубан, исто така се префрлија на Bluesky.
За да го привлече вниманието на кампањата, групата минатата недела постави мистериозни постери низ Сан Франциско и Брисел. Постерите покажаа сино небо со облаци и линк до промотивна страница, со часовник кој одбројува до почетокот.
Сурман вели дека тој и Мозила сакале да се вклучат бидејќи верува дека кампањата има „вистинска можност да ги промени социјалните мрежи“, нешто што многу други се обидоа да го направат во изминатата деценија. „Јас сум за тоа“, вели тој. „Навистина мислам дека ова мора да функционира“.
(Форбс)