Новите правила им наредуваат на новинарите да „учествуваат во промоцијата“ на владата: Како беше замолчен јавниот радиодифузер во Хонг Конг
ВИВИЈАН ВАНГ
Кога Патрик Ли ја презеде функцијата директор на Јавниот сервис во Хонг Конг (назначен од владата), пред неговата канцеларија се појави дигитален катанец. Претходно, оваа канцеларија беше местото каде што вработените во Радио-телевизија Хонг Конг доаѓаа да се пожалат на постапките на раководството. Катанецот беше знак дека таквите поплаки повеќе не се добредојдени.
За многу вработени, ова беше логична последица на трансформацијата што ја претрпе РТХК, 93-годишна институција со силна репутација како еден од најдобрите извори на вести во некогашниот слободен медиумски пејзаж во Хонг Конг. Едно време РТХК беше споредувана со Би-Би-Си. Но, според одредбите на законот за национална безбедност наметнати од Пекинг минатата година, многумина денес велат дека наликува на кинеската централна телевизија, кинескиот јавен сервис кој служи за пропаганда.
Откако директорот Ли пристигна во март, нема повеќе интервјуа со владините критичари. Историските програми за кинеската комунистичка партија се емитуваат во ударниот термин. Цели емисии исчезнаа. Новите правила наложуваат новинарите да „учествуваат во промоцијата“ на владата, особено кога станува збор за „зачувување на националната безбедност“.
Директивите доаѓаат додека кинескиот претседател Кси Џинпинг ја стегна својата јамка низ земјата. Кери Лам, првата дама на Хонг Конг, го пофали Ли што „го прави токму она што се очекува од главниот уредник“. Недолго потоа таа најави дека ќе прави свое шоу на РТХК.
РТХК вредно ги истражуваше злоупотребите на агенциите за спроведување на законот за време на антивладините протести во 2019 година, па можеше да се очекува дека тие ќе бидат на удар. Според законот за безбедност – напишан за да се замолчат протестите – официјалните лица го презедоа граѓанското општество во Хонг Конг и ги нападнаа медиумите што ги сметаат за непријателски.
Претходно, имаше многу повеќе рамнотежа“, вели Канг Чи-Хо, кој водел сатирична радио програма неколку години пред да биде отпуштен во текот на летото. „Сега не можеме да направиме ништо ако откажат шоу.
РТХК не му даде дозвола на Ли да зборува со нашиот весник. Тие изјавија дека промените во програмската шема се резултат на „загриженост на јавноста“.
Ако им требаше доказ дека РТХК некогаш имала храброст да се спротивстави на владата, гледачите можеа да го видат во емисијата на Канг „Хедлајнер“. На една скица редовно се прикажува царицата, имитирајќи ги политичарите како Кси и Кери Лам. Минатата година, по жалба поднесена од полицијата во Хонг Конг, серијата беше прекината.
Неколку месеци подоцна, Чои Јуклинг, продуцентот на емисијата што го истражуваше одговорот на властите на нападите од организирани насилници врз демонстрантите во 2019 година, беше уапсен. Потоа, во февруари, официјалните лица објавија извештај во кој ги критикуваа „грубо несоодветните“ уреднички стандарди на RTHK. Тие соопштија дека на местото на главниот уредник ќе дојде Патрик Ли, кој никогаш не работел како новинар.
Ли побара од продуцентите на потенцијално „спорните“ епизоди да испратат детално сценарио до деветчлената комисија. Шест емисии не се емитуваат, вклучително и неделна тркалезна маса на која учествуваат професори и програма за ноќни патувања и одмори.
Емисиите кои останаа во етерот тешко се препознаваат дури и од нивните креатори. Фани Кван помина 13 години како продуцент на информативната емисија „Hong Kong Connection“. Уредувачкиот комитет ја забрани нејзината приказна за студентски активисти. Некои други епизоди исто така завршија во канта. Режисерите брзо најдоа надворешни соработници за да ги снимаат сериите. Од април до денеска само пет епизоди направија стари новинари.
Ли брани дека сето тоа е „многу нормален“ уредувачки процес.
Заминаа околу една третина од новинарите од информативната програма. Во јули, Фани Кван организираше проштална забава, при што уште осум колеги се согласија да се откажат.
Во првите неколку месеци таа им праќаше пораки на колегите на каналот, прашувајќи ги како се. Не престана со текот на времето.
„Чувствувам дека таму ништо не се променило“, вели тој. „Или ништо на подобро“.
(NYT)