Ланската година за ова ацвио пристаниште донесе огромни загуби. Правилото во време на короната е – што поголем аеродром, минуситње се се поголеми!
Лондонскиот аеродром Хитроу забележа загуба од две милијарди фунти во 2020 година поради пандемијата на коронавирусите, објави управата на аеродромот. Се додава дека Хитроу имал профит пред оданочување од 546 милиони фунти во 2019 година.
Бројот на патници опаднал за 73 проценти во 2020 година, односно на 22,1 милиони, што е податок што ги опфаќа и јануари и февруари пред пандемијата на коронавирусите.
„Владините политики ги затворија границите во последните месеци. Немавме никаква поддршка од владата, освен помош за задржување на работата и немавме даночни олеснувања… како другите аеродроми или продавници“ тбрди извршниот директор Џон Холанд Каје се присетуваат од управата.
Оттаму го замолуваат британскиот министер за финансии, Риши Сунака, да го поддржи секторот, еден од најтешко погодените од пандемијата, во буџетот, кој ќе биде претставен во март.
Управата на аеродромот потсетува дека „брзо реагираше на намалувањето на оперативните трошоци за 400 милиони фунти, со намалување на инвестициските трошоци за 700 милиони и со зголемување на финансирањето за 2,5 милијарди фунти“.
„Ја завршивме годината со 3,9 милијарди фунти во кеш, доволно да трае до 2023 година“, се вели во соопштението, но се инсистира на тоа дека „економското закрепнување ќе се забави сè додека не започнат летовите на патници со долги релации, особено на клучните пазари како што се САД ”
Управата на аеродромот побара од британскиот премиер Борис Џпнспн „да воспостави заеднички стандарди за меѓународно патување со другите светски лидери на Г7 во јуни“, на состанокот во Англија.
Лондонскиот аеродром Хитроу (аеродром Лондон Хитроу) е главниот меѓународен аеродром на британската престолнина Лондон. Аеродромот се наоѓа на 23 километри западно од центарот на градот, во градската општина Хилингдон. Аеродромот Хитроу е исто така дел од големиот воздушен центар во Лондон, кој покрај него се состои од уште пет меѓународни аеродроми: Лондон Сити, Гатвик, Лутон, Саутенд и Стенстед.
Аеродромот Хитроу е еден од најважните аеродроми во светот. Во моментов е седмиот по големина аеродром според сообраќајот на патници, и прв во Европа. Во 2018 година преку 78 милиони патници поминаа низ Хитроу. Хитроу е исто така убедливо најпрометниот аеродром во Велика Британија.
Хитроу е седиште на британската државна авиокомпанија „Бритиш ервејс“.
Пресвртната точка во развојот на аеродромот беше обележана со одлуката за преземање на аеродромот од 1944 година, со што тогашното Министерство за авијација го донесе аеродромот во сопственост. Одлуката ја донесе Харолд Белфорт со образложение дека е неопходен аеродром за авиони со долг дострел кои би биле вклучени во војна со Јапонија. Сепак, Белфорт подоцна во своите мемоари ќе признае дека тој навистина сакал Хитроу да стане комерцијален цивилен аеродром и дека тој го презеде под изговор да избегне долга јавна дебата. Во согласност со ваквите мотиви, Кралското воено воздухопловство никогаш не го користело аеродромот и на 1 јануари 1946 година тој бил предаден на надлежноста на тогашното Министерство за цивилно воздухопловство. Тој датум е и датум на првиот цивилен лет од Хитроу, тоа беше лет за Буенос Аирес.
Аеродромот беше официјално отворен на 31 мај 1946 година и оттогаш тој расте само така што денес, покрај Гатвик, тој стана главниот аеродром во Лондон.
Првата модерна бетонска писта (1953) и терминал (1955 – денешен терминал 2) ги отвори кралицата Елизабета Втора. Нешто подоцна, беа отворени денешните терминали 3 и терминал 1, отворени во 1968 година. Најмладиот е терминалот 4, отворен во 1986 година, додека терминалот 5 е во фаза на изградба.
Хитроу е во сопственост на БАА, што е создадено со приватизацијата на британската управа за аеродроми. Истата компанија поседува уште 7 други аеродроми низ Велика Британија.
Како и повеќето големи меѓународни аеродроми, Хитроу е под постојана закана од терористички напади, што во голема мера влијае на безбедносните процедури на аеродромот. Некои од настаните се:
– на 17 април 1986 година, во торбата на патник од ирско потекло, пронајдено е големо количество експлозив Семтекс, што таа имала намера да го донесе на летот на израелската авиокомпанија Ел Ал. Експлозивот го обезбедил нејзиното момче од Јордан, кој подоцна бил уапсен и осуден на 45 години затвор;
– ИРА во три наврати го нападна аеродромот во 1994 година, испукувајќи вкупно 12 гранати од минофрлачи. Овие напади предизвикаа големи нарушувања во работењето на аеродромот со економски последици за сите корисници на аеродромските услуги. Кризата го достигна својот врв кога во тој период кралицата мораше да слета на аеродромот во придружба на РАФ;
– по оперативни информации од неколку безбедносни агенции дека е можно терористите на Ал Каеда од британски и американски аеродроми да се обидат да нападнат авиони со ракети земја-воздух, на Хитроу беа распоредени дополнителни 1.000 полицајци, како и британската армија.
– последната закана за безбедноста на аеродромот се случи на 10 август 2006 година. Откако МИ5 го подигна нивото на опасност на највисока можна – „критична“ опасност, беа воведени посебни безбедносни мерки на сите британски аеродроми, особено на Хитроу. Имено, одлуката следеше по апсењето на 21 британски државјанин со муслиманско потекло (иако првично беше негирано дека беа уапсени членови на која било специфична заедница) под сомнение дека планирале да разнесат меѓу 8 и 10 авиони кои летале од Лондон кон САД. Нивниот план, наводно, бил да внесат домашен течен експлозив во летовите во пластични шишиња со минерална вода, што ќе се активира или во британскиот воздушен простор или преку океанот, или непосредно пред да слета на некој од американските аеродроми.
На Хитроу на моменти имаше целосен колапс на воздушниот сообраќај. Повеќето авиокомпании ги откажаа своите летови, а оние што не беа откажани доцнеа за неколку часа, а сообраќајот беше воспоставен релативно нормално само неколку дена подоцна. Дополнителни полициски сили на Метрополитен се распоредени на аеродромот. Донесена е мерка со која се забранува воведување на каква било течност на летот, која набргу се прошири и на рачниот багаж воопшто. Тоа им овозможува на патниците кои полетуваат или слетуваат на Хитроу да донесат патна исправа, џебен паричник, очила, леќи, потребни лекови во цврста форма, класични клучеви и, ако патуваат со мало дете, млеко или сок што претходно го пробале пред службено лице. Се очекува оваа мерка да добие траен карактер бидејќи употребата на состојки (како што е водород пероксид) достапни преку шалтер може да направи екстремно ефтини и разорни течни експлозиви. Тековната безбедносна опрема на аеродромите ширум светот може да ја открие нитро групата прикачена на органското соединение што е присутно во скоро сите постојни воени експлозиви. Експлозиви, како што терористите, наводно, планирале да внесат, не можат да се откријат.
Сепак, неколку дена по првичната тревога, на 14 август 2006 година, нивото на опасност беше спуштено за еден пониско и забраната за доведување на рачен багаж беше привремено укината. Дозволено е внесување на едно парче рачен багаж од мали димензии, додека строгата забрана за внесување на течност останува во сила.
Хитроу денес е еден од најпрометните аеродроми во светот. Од нејзината приватизација во 1986 година, управувана е од БАА, сепак, поради позицијата на пазарот што ја ужива БАА, како сопственик на 8 британски аеродроми, цените на аеродромските услуги (со цел да се спречат монполите) мора да бидат одобрени од Британциот орган за цивилно воздухопловство.
Хитроу ужива одредена репутација меѓу аеродромите во Лондон, така што администрацијата, според одлуката од 2003 година, дозволува одредени привилегии, што го прави Хитроу поскап во споредба со Гетвик и Лутон. Сепак, повеќето авиокомпании се одлучуваат за Хитроу, додека преостанатите двајца клиенти (не сметајќи го аеродромот во Лондон) се претежно ефтини авиокомпании.
Хитроу е голем меѓународен центар за воздушен сообраќај. Покрај четирите патници, има и еден карго терминал. И покрај бројните тврдења за маркетинг, Хитроу е на третото место според годишниот број на патници, по аеродромот во Атланта и аеродромот О Харе во Чикаго.
Што се однесува до европската статистика, Хитроу е на прво место според бројот на патници, со над 30% повеќе патници од второпласираниот Шарл де Гол. Сепак, во однос на бројот на полетувања и слетувања, како и количината на товар што поминува низ аеродромот годишно, Хитроу е на третото место, по парискиот Шарл де Гол и аеродромот во Франкфурт.
Во многу наврати имаше повици од Хитроу за ратификува договори за слободен пазар, како што е договорот за слободно небо над аеродромот. Овој проблем е особено изразен во летовите кон САД, каде што само 4 авиокомпании имаат право да слетаат и патуваат од САД.
Во 2005 година, 67,7 милиони патници поминале низ аеродромот, што е за скромни 0,9% повеќе отколку во претходната година, 2004 година. Сепак, се очекува дека со завршувањето на терминалот 5, оваа бројка значително ќе се зголеми. Ама со короната сепак тоа не е се знае од кога…