Метју Крос е признат како еден од 100-те најголеми деловни умови во светот. На листата „American Fortune 100“ тој е меѓу водечките стратези чии предавања се барани ширум Америка. Неговата мисија вклучува поддршка и обука за лидерите и елитните спортисти. Во својата импресивна кариера, тој има работено со стотици компании од Fortune 500 во областа на стратешкото планирање и развој, како што се Блек Рок, Банката на Америка, Мерил Линч, Морган Стенли и Универзитетот Стенфорд.
Тој дојде во Белград да го сподели своето знаење со многу големи и успешни компании од позицијата претседател на „Лидерската алијанса“, а за НИН зборуваше исклучиво за тајните на лидерството, потребните вештини за успех во бизнисот, тајните на процесот „Компас за успех на Хошин“.
Денес многу луѓе зборуваат за лидерство, дали некој е лидер, колку е проактивен, паметен, колку добро може да предвидува… Што треба да има добар лидер?
– Лидерството е дијамант кој има многу аспекти, а кога сите ќе ги полирате и поставите, тогаш добивате неверојатен сјај. Лидерството е предвидливост. Најдобрите лидери даваат предвидувања кои ќе се остварат во иднина. Лидерите се, во извесна смисла, патници низ времето. Тие одат напред. Нивната работа е да предвидуваат, во смисла, ако го направиме ова, ќе го добиеме тоа, ако работиме заедно на овој начин, ќе стигнеме до таму. Кога разбираме дека примарна улога на лидерот е да прави добри предвидувања за инвестициите во време, енергија и приоритети, тоа гради огромна доверба. Предвидувачката интелигенција е примарен двигател за лидерите, не само за личниот успех, туку и за успехот на тимот и компанијата. Една од клучните дефиниции за лидерството е способноста да се предвидат работите со голема прецизност, како и желбата да се зголеми предвидувачката интелигенција.
Велат дека на крајот на краиштата се раѓа лидер, дека вистинскиот лидер мора да има нешто во него и дека потоа има простор за подобрување…
-Верувам дека тоа е вродена и природна вештина и дека секое дете е гениј на единствен начин. Нашата работа е да направиме се што е можно за да го заштитиме и негуваме и да и помогнеме да излезе на површина и да го најде својот образец и судбина. И тоа се однесува на квалитетот на лидерството. Лидерството е во нашата ДНК. Но, критична компонента на ефективно лидерство е радоста во работата. Знаеме дека луѓето се далеку поефикасни во таа држава. Тие носат подобри одлуки, придонесуваат многу повеќе со тоа што се креативни и иновативни. И ова е железниот принцип на квалитетот на Ајнштајн, радоста мора да биде присутна во секој успешен потфат. И тоа е паралела со среќата. Посреќните луѓе се попродуктивни, покреативни, поиновативни и гледаат работи што другите не ги гледаат.
Кои се главните квалитети и вештини што еден лидер мора да ги поседува?
– Емоционална интелигенција, емпатија, почит, љубопитност, стремеж кон квалитет, желба за извонредност, желба да се направи разлика. Принципите се основата на ефективно лидерство, тие се во умот, тие се во душата. Мора да ги примените тие принципи, да ги претворите во опиплива практика. Ако сакате да постигнете перформанси, извонредност во кој било домен, но и лидерство, здравје и образование, тогаш погледнете на тоа на начин дека принципите и вредностите се коренот на дрвото, а стеблото на дрвото е акција.
Каков совет им давате на вашите клиенти кога ќе ви кажат дека имаат позиција, но се сомневаат во нивното лидерство?
– Првата фаза кон решение е да се биде свесен дека нешто не функционира и дека нема видливи резултати. Така, разјаснување на принципите во себе и усогласување со основните принципи. Потоа мораме да излеземе од зоната на удобност, односно да зачекориме на место каде што на почетокот е малку непријатно и нестабилно. Кога ќе почнете да добивате мали победи, се случува ефектот на пеперутка. Почнуваат искри и блесоци, почнува да свети потенцијалот на човекот, кој потоа си дава замав. И кога ќе почнете да ја отклучувате вратата на сопствениот потенцијал, можете да очекувате големи нешта на кратко, бидејќи целиот мозок е, до одреден степен, безвременски.
Во вашата книга „Hoshin Success Compass“, од вкупно 13 приоритети што ги издвоивте, зборувате за стратешката определба на најважните. Како?
– Сите имаме приоритети и се трудиме да ги балансираме. Тајната е во низата. Секој од нас има уникатност, отпечаток од прст, но и своја интерпретација на реалноста, како и наш водечки приоритет. Имаме квалитетни приоритети кои се усогласени на начин што нè поддржува, како, на пример, семејство, тим, компанија, земја… Кога овие приоритети се усогласени, тоа е како опасен ветер. Станувате далеку поконцентрирани, а животот понаменски. Оттука, одговорите се во секој поединец и во секој тим.
Каде лидерите денес најмногу грешат?
– Можеби една од најголемите грешки е краткорочниот фокус, односно побарувачката и побарувачката на извршните структури на компанијата да испорачаат профит сега или во следниот квартал. Тоа принудува краткорочно размислување и многу поавтократски, диктаторски пристапи одозгора надолу и создава идеја дека луѓето се заменливи. И најуспешните компании ги третираат своите луѓе како нивно богатство број еден. Тие инвестираат време, енергија и обука во нив, и на работа и надвор од работа. Фасцинантно е колку е поважен долгорочниот пристап и фокусирањето на квалитетот и квалитетните односи. Компанијата е силна само како и односите меѓу сите во организацијата. Бидејќи квалитетот делува како магнет – магнет за износот на пари, износот на уделот на пазарот, износот на препознатливост и репутација.